Gek maar mooi land - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van bramenbrittje - WaarBenJij.nu Gek maar mooi land - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van bramenbrittje - WaarBenJij.nu

Gek maar mooi land

Door: Britt

02 Juni 2017 | Sri Lanka, Sri Lanka

Lieve allemaal,

Ik kon het niet laten: toch een blog. Ook leuk om later eens terug te lezen.
We zijn sinds maandag in Sri Lanka. De vliegreis verliep prima maar toch waren we onwijs gaar toen we er uiteindelijk waren. De weinige uurtjes slaap, het tijdsverschil en vliegtuig-eten op de meeste gekke tijdstippen (bruine bonen, curry, spinazie en een blokje kaas om drie uur s nachts dat smaakt niemand behalve Harm).
We hebben voor deze reis via een kennis in Nederland een chauffeur geboekt die de hele reis bij ons blijft. Het voelt een beetje luxe maar is hier de normaalste zaak van de wereld.
Nadat we een nachtje in Colombo (Colombo is de hoofdstad maar niet bepaald een plek om te blijven hangen) hebben overnacht, haalde onze chauffeur Nat ons op om naar Kandy af te reizen.
Het was een lange maar mooie rit. We stopten af en toe om langs de kant van de weg om wat fruit te kopen. Sri Lanka kent ontzettend veel soorten fruit. Het groeit allemaal op het eiland. Zelfs Bram eet zich rot aan ananas en papaja.
Onderweg zijn we gestopt om te lunchen. Waarbij wij denken: okeeeee.... Hier???? Denkt de chauffeur: beste plek ever voor een happie. Bram en ik werden meegenomen naar een aparte zaal waar alles wit gedekt was. Nadat we onze keuze hadden gemaakt en het eten geserveerd werd (wanneer je curry besteld krijg je ongeveer tien schaaltjes met eten) bleven de obers om ons heen hangen om een servet op onze school te leggen, drinken bij te schenken, eten op te scheppen en te vragen of alles wel lekker is. Klinkt erg vriendelijk maar wij vonden het vooral hilarisch en benauwend.
Onze volgende spontane stop was bij een olifantenweeshuis. Dat is het leuke aan zo'n chauffeur, die weet nog eens iets. Na een kort bezoek aan het olifantenmuseum (lees: drie palen met vijf a4tjes), mochten we een van de olifanten aaien. De huid voelt ontzettend gek aan en zo'n groot dier naast je is natuurlijk indrukwekkend. Iedere olifant daar heeft zijn eigen Mahout. De Mahout traint de olifant twee jaar lang om beste maatjes te worden. De olifant vertrouwt blindelings op de Mahout. En omgekeerd kan zo'n Mahout alles bij de olifant. Pootje, zit, af, lig; doet ie allemaal. Na het aaien werden we gevraagd om een van de olifanten te wassen in de rivier. Bram zag dat wel zitten dus ging met de olifant en Mahout het water in. Nadat hij zelf een douche kreeg van de olifant was de beleving compleet: op naar Kandy.
We hebben onze accommodaties van te voren geboekt dus de chauffeur wist waar hij heen moest rijden. Tenminste, dat dacht ik. Na duizend keer de weg vragen, honderd haarspeldbochten en een weg die steeds slechter werd ging het met onze chauffeur ook steeds minder goed... Hoe chagrijniger hij werd, hoe meer ik de slappe lach kreeg. Ja gast, misschien de volgende keer een beetje research doen hè! Uiteindelijk is Bram gaan lopen om de koers te bepalen en ben ik takken opzij gaan houden omdat meneer panisch was voor krasjes (moet je onze auto eens zien....). Uiteindelijk belde hij iemand en gaf de telefoon geïrriteerd aan mij. Het was de eigenaar van het hotel. De chauffeur had hem gevraagd om tegen mij te zeggen dat we daar niet konden overnachten vanwege de slechte weg. Zowel de eigenaar als ik dachten: huh? Jammer voor de chauffeur dat Bram het hotel al had gevonden en deze dus echt wel bereikbaar was!
Het hotel was prachtig. Verscholen in de jungle met lief personeel, luxe kamers, eigen tuin, speciale douche, goed eten, een spa....
En dat alles voor ons alleen. Jep, er was niemand anders. Maar zoals dat vaker in zulk soort landen gaat is er wel voldoende personeel. Die vervelen zich natuurlijk rot. Een avond werden we zelfs gebeld of we nog wel kwamen eten. Ook hier zagen we de humor wel van in.
De derde dag van ons verblijf daar zijn we terug afgedaald naar Kandy om de Tempel van de tand (de tand van boeddha ligt daar) te bezoeken. Kandy is anders dan Colombo maar ook een beetje viezig en druk. We aten eerst lunch bij een buffet restaurant (laatste keer dat we dat gedaan hebben maar daar kom ik later op terug). Vervolgens bezochten we het jam-museum. Leuk dacht ik want ik hou van jam. Eenmaal daar bleek het een gem-museum (edelstenen) te zijn. Tja, lijkt erop. We werden in een kamertje gedropt om een Nederlands gesproken film over edelstenen te kijken. De meeste slechte film ooit waarbij we weer niet serieus konden blijven. Daarna hoorden we een verhaal aan over de verschillende soorten edelstenen. Bram vond dit wel interessant. Vooral hoe het gevonden word. Maar zoals we al aanvoelen ging het vooral om de ruimte erna: de winkel!!! We hebben beleefd vijf minuten rondgekeken en dingen geroepen als: aaah, wauw, wat moooooooi (voor Maxima misschien) en zijn vervolgens gevlucht. Overduidelijk dat de chauffeur een bijdrage krijgt om ons daar te droppen.
Tot slot de Tempel van de tand. Een mooi complex wat door de locals bijzonder serieus wordt genomen. We moesten onze schoenen uit, huid bedekken en hoed af. De tand zelf ligt goed verstopt maar de hele entourage eromheen is mooi. Omdat de chauffeur niet meer naar het hotel wilde rijden heeft hij ons er een paar km eerder uitgezet en zijn we per tuktuk verder gegaan.
Vandaag zijn we van Kandy afgereisd naar Nuwara Eliya. Een prachtige rit over bergpassen. Onderweg hebben we een theeplantage/fabriek bezocht. Erg leuk om te zien maar veiligheid? Ho maar! Je loopt gewoon tussen de malende en stampende machines door!
Later hebben we watervallen bekeken en nam de chauffeur ons mee naar een buffet. Toen ik zag dat de manager een hap van het buffet nam en de lepel gewoon terug legde wist ik dat we de juiste keuze hadden gemaakt om geen gebruik te maken van het buffet!
Vanuit daar heeft de chauffeur ons afzet bij het treinstation van Nuwara Eliya. We zijn vanaf daar met de trein naar Ella gereisd. Toen de wolken waren verdwenen verscheen het meest prachtige uitzicht. Na een rit van bijna drie uur stond de chauffeur weer op ons te wachten. We overnachten nu in een boomhut met apen op ons balkon. Toch een keer wat anders dan dikke duiven hè mam!

Tot gauw!!!

Weetjes:
- Iedereen is mega behulpzaam hier
- Ze kunnen geen koffie maken, lang leven oploskoffie
- Je krijgt mega veel eten
- Tuktuk chauffeurs hebben een metertje om te berekenen hoe duur het ritje was en rijden dus standaard verkeerd of om
- Olifanten zijn van India naar Sri Lanka gezwommen
- Ze hier geen rund en varken eten
- Ze links rijden en continu toeteren

• 02 Juni 2017 - 20:54

Agnes:

Weer een erg leuk verslag Britt!!! Ga vooral zo door!!

• 03 Juni 2017 - 09:59

Sophie:

Ik wil dat je alleen nog maar eet uit de verpakking

En knuf voor Bam

• 03 Juni 2017 - 10:22

Esther:

Hallo

Wij gaan over een aantal weken naar Sri lanka, maar hebben jullie helemaal geen last van die vreselijke overstromingen ? Ben erg benieuwd
    Gr

• 03 Juni 2017 - 11:30

Hallo Esther, wij hebben onze reis op voorhand aan het seizoen aangepast. We komen niet in het zuiden. We reizen van Colombo naar Kandy naar Nuwara (Nuwara zou gevaarlijk zijn maar niks van gemerkt), Ella, Trincomalee, Dambulla, Negombo. Het zuiden wil je nu echt niet komen. Groet

• 03 Juni 2017 - 20:01

Esmee:

een feestje om deze blog te lezen!
    Blijf schrijven wat het is enorm vermakelijk!!

Lieve schatten, heel veel plezier nog en geniet ervan
    (nu nog met z'n 2tjes) ;)

Dikke vette kus,
    Esmee & Alessandro

• 06 Juni 2017 - 10:52

Laura:

Wauw lieve B's,

Wat een geweldig verhaal! Ik ben hartstikke benieuwd naar de rest. Mis jullie wel! Geniet van jullie vakantie en van elkaar en dan zien we elkaar weer als jullie thuis zijn.
    # dikke liefde ❤️